Защо е необходимо да се подменят старите уреди за дялово разпределение?
До края на 2026 г., съгласно чл. 140, ал. 7 и 8 от Закона за енергетика и §75 ПЗР на ЗИДЗЕФ, всички уреди за дялово разпределение (апартаментни топломери, радиаторни разпределители, водомери за топла вода) трябва да бъдат дистанционни.
Допълнителни причини за подмяната на следните типове уреди:
• Електронни разпределители Brunata RME 95, монтирани преди повече от 20 години – експлоатационният срок на електрониката е изтекъл, а наличието на изгаснали или повредени уреди води до неудобства и допълнителни разходи за домакинствата.
• Изпарителни разпределители Brunata RMK 87 - не отговарят на съвременните технически изисквания.
• Апартаментни топломери - за монтирани преди повече от 15 години, с изтекла валидност на метрологичната проверка и изтичащ експлоатационен срок на електрониката.
• Водомери - при изтекла валидност на метрологичната проверка.
Какви са ползите от новите дистанционни уреди?
Дистанционното отчитане гарантира прецизност при отчета при минимален риск от човешка грешка. Когато уредите (разпределители и водомери за топла вода), свързани към една абонатна станция са с дистанционно отчитане, клиентите получават възможност за ежемесечно отчитане на реалното потребление без посещение на място в жилищата им.
Как протича процесът по подмяната на уредите в сградите със стари уреди?
Далсия изготвя график за подмяна по сгради, така че всяка етажна собственост да бъде включена навреме. Необходимо е етажната собственост да подготви подписан Протокол/Заявка, след което нашите екипи ще организират монтажа в договорените срокове.
Какво представлява Протоколът/Заявка и защо е необходим?
Протоколът/Заявка удостоверява съгласието на живущите в етажната собственост за колективна подмяна на уредите. След подписване от мнозинството от живущите, сградата може да бъде включена в графика за подмяна.
Каква е ролята на домоуправителя в процеса?
Домоуправителят е основното лице за контакт, което предоставя Протокола/Заявка за подпис на съседите си. След събиране на необходимия брой подписи, документът се изпраща към Далсия за включване на сградата в графика за подмяна.
Какво да направя, ако вече имам разпределители с дистанционно отчитане? Трябва ли да ги подменям?
Ако Вашите разпределители с дистанционно отчитане са производство на датската фирма Brunata, те не са съвместими за използване с новия модел, които ще бъде инсталиран в сградата. За спазване на законовите изисквания за съвместимост е необходимо всички разпределители в сградата да бъдат от един производител и модел.
Далсия предлага опция за обратно изкупуване на радио разпределителите на цена в зависимост от годината на монтаж, като за уреди, монтирани след 2022 г. включително подмяната ще бъде извършена напълно безплатно.
Какво се случва, ако не се присъединя към етажната собственост за подмяна на разпределителите?
Разпределителите, които не бъдат сменени няма да могат да бъдат отчитани, тъй като те не са съвместими с новите уреди. В резултат на това на съответните клиенти ще бъде начислявано служебно потребление.
Какво да направя, ако уредът с марка Brunata, монтиран на моя радиатор е изгаснал?
Ако все още не е подаден Протокол/Заявка от етажната собственост, е необходимо да се инициира процесът по подписването му с цел подмяна на уредите в сградата възможно най-скоро.
В случай, че от Вашата сграда вече е подаден Протокол/Заявка, е необходимо да се свържете се с нашия екип. Ние ще Ви предложим временно решение до датата на монтаж на новите уреди.
Какви са разходите за подмяна на уредите?
Далсия предлага преференциални условия за етажните собствености, които заявят подмяната своевременно, като офертите се изпращат до домоуправителите. Те могат да бъдат получени и индивидуално, след отправено запитване към нас.
Как мога да заявя и други уреди?
Освен разпределители и апартаментни топломери, можете да заявите и други уреди, за които не е необходимо общо решение от етажната собственост. Такива уреди могат да бъдат водомери за топла и студена вода, термостатични глави и други. Те могат да се заявят индивидуално чрез нашия Контактен център на тел. 02 4085 000.
Какво представлява дистанционното отчитане?
Дистанционното отчитане позволява отчитане на данни от водомери, топломери, разпределители, електромери и други уреди, без посещение в жилището.
За да избегне загубата на време за своите клиенти, Далсия разработи радио система за отчитане на уреди за дялово разпределение.
Решението е безжично и просто, и на много приемлива цена.
Как работи системата за радио отчитане на Далсия?
Системата отчита уредите на Далсия дистанционно, тъй като всички те са оборудвани с радиопредавател. Служителите на фирмата отчитат показанията им с дистанционен приемник, без да влизат в жилището на абонатите. След това данните се прехвърлят в сървъра на Далсия.
При желание на всички абонати от Етажната собственост, потреблението може да се отчита ежемесечно или годишно. Радио системата на Далсия е идеалното решение за сгради, които желаят месечно разпределение на изразходваната енергия, както и в случаите, когато достъпът до жилището е проблем.
Какво представлява прогнозният дял?
Прогнозният дял се определя на база на потреблението от предходния период. Той представлява съотношението на количеството енергия, изразходвана за отопление на имота към общото количество за цялата сграда.
Каква информация показва дисплеят на електронния разпределител на Далсия и в кой момент преди отоплителния сезон се нулира регистъра на деленията?
Уредите на Далсия са програмирани да се зануляват всяка година на 1-ви октомври. Деленията за текущия сезон се натрупват в паметта в регистър „Отчет”, а в регистър „Отчет стар” се пазят деленията за предходния сезон. Уредът пази и натрупаните деления за предишни сезони, но те не се изписват на екрана.
На екрана се изписват „Номер на уреда” и други данни.
Има ли връзка между отопляемия обем и сметката за топлинна енергия?
След монтиране на разпределителите и термостатичните вентили на радиаторите, понятието „отопляем обем” не може да служи за изчисляване на изразходвана топлинна енергия. Така например, радиаторите в две еднакви помещения могат да се ползват по напълно различен начин - изключени, включвани периодично или непрекъснато работещи на различна степен на темостатичните вентили. Показател за работата на радиаторите са регистрираните от уредите деления и сумите за отопление на имотите зависят единствено от техния брой.
От какво зависи цената на топлата вода?
Цената на 1 м³ топла вода зависи от енергията за подгряването й. Тя от своя страна се изчислява за всяка сграда и всеки период, като отчетената енергия по топломера в абонатната станция през летните месеци се раздели на количеството на подгрятата вода. Тъй като в авансовите сметки не разполагаме с точни данни за потреблението по отделните имоти и начислението се извършва на база, полученият специфичен разход също е прогнозен. След годишното отчитане на водомерите тази стойност се преизчислява според действителните им показания.
Теоретично за загряване на 1 м³ вода от 10˚С до 55˚С са необходими 52.3 КВтч, но част от постъпилата в сградата енергия се отделя като топлина от водопроводната инсталация на сградата. Количеството й зависи от наличието на рециркулация, от изолацията на вертикалните щрангове, както и от техния брой. Удобството веднага щом се пусне кранът да потече топла вода се плаща с енергията за постоянното и дозагряване. Тези разходи не се отчитат отделно и се разпределят между потребителите според изразходваното количество топла вода. Получава се така, че колкото по-малко вода се използва в дадена сграда, толкова по-висока е цената й.
Какво е „щранг-лира”, какво е „лира” и как се изчислява потребената от тях енергия?
„Щранг-лирата” представлява две тръби, които са предвидени по проект да отопляват помещенията самостоятелно, без наличие на допълнително свързани към тях радиатори. Те не са елемент от сградната инсталация, а представляват общо отоплително тяло за апартаментите от вертикалата.
Тъй като щранг-лирите са общи отоплителни тела, няма техническа възможност за монтиране на разпределители върху тях. Не е възможно и да бъде регулирана отделената от тях топлина. По тази причина енергията за щранг-лирите се получава по изчислителен път, по реда наМетодиката за дялово разпределение като отоплително тяло без наличие на измерителен уред.
„Лирата” е тръбно отоплително тяло, което се захранва от преминаващ през помещението вертикален щранг. Аналогично на радиаторите, лирите се оборудват с разпределители и вентили.
Свързването на лира към щранг-лирата не променя състоянието и предназначението на щранг-лирата, и начисляването на сметки за отопление на база мощността на двете тръби не се преустановява.
Какви данни включва формуляра за отчет?
Формулярът за отчет на фирма Далсия съдържа основни данни за имота и показанията на измерителните уреди – разпределители и водомери за гореща вода.
Колоната „стар” се отнася само за разпределителите и в нея срещу всеки радиатор се записват деленията от регистър „Отчет стар”, които са за предходния отоплителен сезон. Те служат единствено за сравнение на потреблението.
Съседната колона е за нанасяне на отчетите от последния отоплителен сезон, които се използват за изготвяне на изравнителната сметка.
На реда за водомерите за топла вода е отпечатано показанието, до което са начислени авансовите сметки и съответния месец, а на ръка от отчетната група се нанасят моментните отчети. Разликата между тези две показания показва количеството топла вода за доплащане или връщане.
Отоплителният сезон започна, но радиаторът не грее добре. Какво да направя?
Една от често срещаните причини за този проблем е, че в радиатора има въздух. За да освободите радиатора от въздуха в него, отворете всички термостатни вентили на максимална степен за 5 дни. Ако няма резултат от отварянето на вентилите, свържете се с нас.
За да предотвратите появата на подобен проблем, преди новия отоплителен сезон оставете вентилите максимално отворени.
Радиаторът грее при затворен термостатичен вентил. Какво да направя?
Възможна причина е появата на твърди частици в инсталацията – те пречат на нормалната работа на вентила. В този случай съществува възможност за машинно и ръчно почистване.
При възникване на подобен проблем, не се колебайте да се свържете с нас за помощ.